Nie ma to jak real-life experience! Fabuły wiele nas mogą nauczyć, ale filmy dokumentalne, z pietyzmem prezentujące wybrany wycinek rzeczywistości, mają tę przewagę, że nauka płynie prosto z życia. Tego nikt nie musiał wymyślić!
Od Nanuka z Północy, słynnego Inuity z filmu Flaherty’ego, można było nauczyć się budowania ingloo (przydatna umiejętność!), Wystrzałowe krewetki pokazały, jak gra się w kosza w L.A., Nie jestem twoim murzynem udowodniło, jak mało wciąż wiemy o kulturowych wymiarach rasizmu. Tematy dokumentów są mniej lub bardziej poważne, ale zawsze można wynieść z nich coś dla siebie. W tym roku proponujemy następujący kurs:
Aretha Franklin na zawsze pozostanie jedną z największych gwiazd muzyki soul. Jak doszło do tego, że jej występ zainspirował Micka Jaggera i Charliego Wattsa? Jak wyprodukować album gospel wszech czasów? Czy wystarczy tylko śpiewać? A może aż śpiewać? Tego wszystkiego dowiecie się z filmu Amazing Grace: Aretha Franklin, w reżyserii znanego skądinąd Sydneya Pollacka i Alana Elliotta.
Gdy 1 sierpnia 1981 roku zaczęła nadawać MTV, wszyscy wstrzymali oddech. Co z radiem? Czy muzyka przetrwa bez „tych wszystkich wizualiów” (jak śpiewał Freddie Mercury w Radio Ga Ga)? Dzięki dokumentowi I Want My MTV wszyscy wreszcie dowiemy się, czy wideo naprawdę „killed radio star”.
A w zasadzie: czy jakikolwiek klaun kiedyś był śmieszny? Bo my znamy tylko takich, których dzieci potwornie się bały. Wrinkles dobrze wie, że nie po to klauna wymyślono, by ktoś cieszył się na jego widok. Szalony bohater filmu Klaun Wrinkles powie Wam, gdzie kupić odpowiednie „klaunowe wyposażenie” i czy da się zarobić na życie straszeniem niepokornych łobuzów.
Na to pytanie pośrednio odpowie Matt Wolf, reżyser dokumentu Zapis: projekt Marion Stokes. Słowem: czy da się ponad 30 lat amerykańskiej historii zamknąć w domu pasjonatki telewizji? Na co mogą przydać się niezliczone godziny materiału video? (Oprócz tego, że można wyprodukować film — to już zrobione). Lekcja specjalna dla pasjonatów zakurzonych archiwaliów!
Czy istnieją żelazne zasady kompozycji fotografii? Czy dobre zdjęcie może być rozmazane? Jakie zdjęcia trzeba robić, by współpracować z Velvet Underground, Bobem Dylanem i Jackiem Kerouakiem? Modelowy przykład niepokornego Roberta Franka (którego portret stanowi film Nie mrugaj) pokazuje, że dla fotografa nie ma jednej odpowiedzi na powyższe pytania.
Parafrazując Wiktora Striboga pytamy: jak wykorzystać komputer, by lepiej funkcjonować? Czy to zło wcielone (jak zwykliśmy traktować pochłaniający czas i energię sprzęt) jest w stanie pomóc w walce z poważnymi chorobami? Czy idea cyborga, wyjęta wprost z science-fiction, została właśnie wcielona w życie? Na te i inne pytania odpowie Jestem człowiekiem w reżyserii Eleny Gaby i Taryn Southern.
Czy przeprowadzka z Nowego Jorku na wieś wywołuje mentalny szok? Ile hektarów potrzeba, by zasadzić 10 tys. drzew? Jakub Gutek słusznie zaś zapytał: „Jak to się dzieje, że pies opiekuje się owczym stadem, a świnia zaprzyjaźnia z kogutem?”. Jeśli planujecie kiedyś osiedlić się na farmie i zostać rolnikiem lub rolniczką, Nasze miejsce na Ziemi może posłużyć Wam za przewodnik dla początkującego!